Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie
Przedmiotem niniejszego inwentarza są akta urzędów parafialnych funkcjonujących w granicach diecezji łuckiej, której dzieje sięgają początków XV w. W dniu 13 II 1375 r. papież Grzegorz XI w bulli
W 1804 r. w diecezji łucko-żytomierskiej było 83 parafie; w 1834 r. – 87 parafii zgrupowanych w 12 dekanatach. Po uregulowaniu terytorialnej organizacji Kościoła w Rosji w 1798 r. nastąpił długotrwały okres stabilizacji. Poważne zmiany nastąpiły dopiero po podpisaniu konkordatu, zawartego między Rosją a Stolicą Apostolską 3 VIII 1847 r. Na mocy tego porozumienia oraz bulli papieskiej Piusa IX z 3 VII 1848 r. diecezja łucka i żytomierska, obejmowała odtąd gubernię wołyńską i kijowską, którą utraciła w 1798 r. W 1866 r. do diecezji łucko-żytomierskiej przyłączono tereny zlikwidowanej diecezji kamienieckiej. Po tych zmianach w omawianej diecezji było 17 dekanatów i 172 parafie.
Parafia stanowiła podstawową i najniższą w hierarchii urzędów jednostkę administracyjną w strukturze organizacyjnej Kościoła rzymskokatolickiego, wykonując jednocześnie zasadniczą pracę duszpasterską na terenie diecezji. Sprawy funkcjonowania parafii katolickich w Rosji normowały przepisy wydane przez Katarzynę II w 1769 r. (
Po I wojnie światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości ustalone ostatecznie w latach 1919-1923 granice polityczne odrodzonego państwa nie pokrywały się z granicami polskich diecezji. Z archidiecezji mohylowskiej w skład Rzeczypospolitej weszła diecezja łucka; jednak jej część żytomierska pozostała w ZSRR. Diecezja łucka została włączona do metropolii lwowskiej. Na jej czele stał do 1925 r. biskup Ignacy Dubowski; po jego rezygnacji zaś – biskup Adolf Piotr Szelążek. 10 II 1925 r. podpisany został konkordat z Watykanem, na podstawie którego usankcjonowano podział terytorialny Kościoła w Polsce. Konkordat zaręczał Kościołowi pełną wolność w wykonywaniu jurysdykcji oraz swobodną administrację jego sprawami i majątkiem; duchownym i wiernym zapewniał niczym nie skrępowane kontakty ze Stolicą Apostolską. Organizacja wewnętrzna diecezji nie uległa większym zmianom w stosunku do okresu poprzedniego. Każda z diecezji otrzymała ponadto swojego sufragana. W związku z wprowadzeniem nowego kodeksu prawa kanonicznego nastąpiły niewielkie zmiany w strukturze kurii biskupiej. Zanikła instytucja konsystorza generalnego. Odtąd urząd biskupi nazywany był we wszystkich diecezjach kurią biskupią lub diecezjalną i dzielił się na dwa wydziały: administracyjny i sądowy.
W okresie dwudziestolecia międzywojennego dał się zauważyć znaczny wzrost liczby parafii; dzielono parafie rozległe terytorialnie i bardzo liczne, powoływano nowe placówki duszpasterskie. Duży przyrost parafii spowodowany był również rewindykacjami kościołów, zabranych przez władze zaborcze. W 1926 r. w diecezji łuckiej było 95 parafii; w 1935 r. 130 parafii w 13 dekanatach , w 1938 r. – już 138. Tak duży przyrost liczby parafii można tłumaczyć licznymi rewindykacjami kościołów od wyznawców prawosławia, zabranych katolikom przez władze carskie i oddanych Cerkwi . Odradzającą się strukturę Kościoła rzymskokatolickiego przerwał wybuch II wojny światowej. 17 IX 1939 r. Armia Sowiecka dokonała agresji na wschodnie obszary Rzeczypospolitej. W granicach ZSRR znalazły się parafie oraz diecezje metropolii lwowskiej. Po wybuchu wojny niemiecko-sowieckiej całe dawne obszary państwa polskiego sprzed 1 IX 1939 r. znalazły się pod okupacją niemiecką. Cała diecezja łucka i część diecezji pińskiej weszły do tzw. Komisariatu Rzeszy Ukraina (ok. 250 parafii).
Po zakończeniu wojny w 1945 r. nastąpiły poważne zmiany w zakresie organizacji kościoła rzymskokatolickiego w Polsce, co wiązało się ze zmianami granic państwa. Diecezja łucka znalazła się poza jego granicami.
Przez cały okres istnienia przy kościołach parafialnych funkcjonowały kancelarie, których zadaniem było koordynowanie różnorodnej działalności parafii, gromadzenie wszelkiej dokumentacji wytworzonej przez jej administratorów, prowadzenie i zabezpieczenie ksiąg metrykalnych, korespondowanie z władzami duchownymi i świeckimi, sporządzanie protokołów czynności urzędu parafialnego oraz protokołów przedślubnych. (Odnośnie funkcjonowania kancelarii parafialnych na przestrzeni wieku – patrz: D. Lewandowska, Wstęp do inwentarza zespołu: Akta parafii wyznania rzymskokatolickiego z archidiecezji lwowskiej, AGAD, 2001.)
Pierwotnie akta urzędów parafialnych z diecezji łuckiej nie stanowiły jednolitego zespołu. Były one przechowywane w archiwach parafii; najcenniejsze z nich (choć wbrew zaleceniom nie było to regułą): przywileje, dokumenty fundacyjne i uposażeniowe, breva z odpustami itp. odsyłane były do archiwum kurii biskupiej w Łucku. W parafii pozostawał częstokroć kopiariusz lub wykazy dokumentów w formie regestów lub sumariuszy. W latach II wojny światowej przynajmniej część omawianych akt znalazła się w zbiorach Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku, o czym świadczą zachowane na ich obwolutach pieczęcie tuszowe. W 1945 r. nastąpiła masowa repatriacja ludności z terenów tzw. zabużańskich. Duchowni wyjeżdżając ze swych macierzystych placówek częstokroć zabierali ze sobą dokumentację parafialną. Pewna liczba ksiąg i towarzyszących im akt poprzez urzędy stanu cywilnego została przekazana do Archiwum Akt Stanu Cywilnego przy Ministerstwie Administracji Publicznej. W 1950 r. Ministerstwo to zostało zlikwidowane, a akta zgromadzone w archiwum oraz pochodzące z innych źródeł zaczęto przekazywać do tzw. Archiwum Zabużańskiego Urzędu Stanu Cywilnego w Warszawie-Śródmieściu (Potwierdzenie prawne w „Monitorze Polskim”, 1976, nr 10; por. G. Mucha, Archiwum Zabużańskie Urzędu Stanu Cywilnego w m. st. Warszawie, „Archiwista Polski”, nr 3, 1997, s. 53-55.). Zachowane akta parafialne trafiły do Archiwum Głównego Akt Dawnych wraz z księgami metrykalnymi, które są tu przekazywane zgodnie z rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych z 14 II 1987 r., po upływie 100 lat od daty zamknięcia księgi . Informacje o aktach parafialnych sporadycznie pojawiały się w protokołach zdawczo-odbiorczych dotyczących ksiąg metrykalnych. W pierwszych przekazanych do AGAD protokołach umieszczano informację: „Urząd Stanu Cywilnego przekazuje jednocześnie inne książki z terenów zabużańskich nie mające charakteru ksiąg stanu cywilnego do ewentualnego przechowania i zidentyfikowania” (Archiwum Zakładowe AGAD, Przekazywanie akt, teczka 16/17, s. 15, 23.).
Przechowywane w Archiwum Głównym Akt Dawnych akta są to zaledwie szczątki zasobów aktowych dawnych kancelarii parafialnych (zachowane w liczbie od 1 do 3 j. a. dla danej parafii). Wyjątek stanowią parafie: Luboml: 6 j. a. i Sarny: 11 j.a. Dlatego też jest to dokumentacja w niewielkim stopniu zróżnicowana tematycznie i chronologicznie. Charakterystyczne dla zbioru akt parafialnych z diecezji łuckiej są zachowane w znacznej liczbie tzw. spisy parafian spowiadających się i przyjmujących komunię świętą; wszystkie z 1857 r. (dla 8 parafii: Białozórka, Dederkały, Horyńgród, Katerburg, Łanowce, Niewirków, Szumbar, Wyżgródek). Najprawdopodobniej wiązało się to z poleceniem władz zwierzchnich zebrania tego rodzaju danych do celów ewidencyjnych. Księgi te posiadają odrębne wpisy dla siedziby parafii oraz poszczególnych wsi wchodzących w jej skład. Na końcu niektórych ksiąg sporządzano liczbowe zestawienie mieszkańców – katolików z poszczególnych wsi z podziałem na płeć (np. parafia Łanowce, nr 26). W znacznej liczbie zachowały się tzw. raptularze, szczególnie popularne w diecezji łuckiej w okresie dwudziestolecia międzywojennego i w latach II wojny światowej. Prowadzono je obok tradycyjnych ksiąg metrykalnych, odnotowując w sposób skrócony bieżące wydarzenia związane z urodzinami, ślubami i zgonami w parafii. Raptularze w większości mają charakter brulionów. Szczególnie interesujące są raptularze zgonów z okresu ataku Niemiec na ZSRR (czerwiec 1941) oraz lat wojny, gdzie odnotowano przypadki zgonów w tragicznych okolicznościach oraz związanych z działaniami wojennymi na tym terenie (parafia Cumań, rok 1944, "zabity przez Niemców" w 1942 r. w lipcu w Cumaniu; parafia Klesów, rok 1941, las Wólka Klesowska, "zamordowany przez bolszewików", 3 i 7 VII 1941 r., wpisy nr 24-32). Znaczną grupę w zespole stanowią również „księgi wpisów” zmiany wyznania (z wyznania prawosławnego na rzymskokatolickie), z lat 1905-1944. Stosowano gotowe formularze, w których notowano: liczbę porządkową, datę, imiona, nazwisko, wiek, pochodzenie osoby dobrowolnie wyrażającej wolę przejścia na religię rzymskokatolicką, imiona i nazwisko rodziców. Dokonujący zmiany wyznania stwierdzał podpisem znajomość podstawowych dogmatów wiary rzymskokatolickiej. Podpis składali również świadkowie. Księgi takie zachowały się dla parafii w Jałowiczach, Torczynie, Lubomlu, Niewirkowie, dwóch kościołów parafialnych we Włodzimierzu Wołyńskim – fary i parafii Najświętszego Serca Jezusowego, Kazimirki i Małyńska. W omawianym zespole w znacznej liczbie zachowały się również księgi egzaminów przedślubnych (głównie z parafii: Luboml i Sarny). Ponadto: dziennik korespondencji wychodzącej z urzędu parafialnego w Sarnach (nr 39) oraz opisy kościoła parafialnego w Tuczynie, sporządzone przez dwóch kolejnych proboszczów w latach 1825 i 1830-1831 (nr 48-49).
Wśród dokumentów wytworzonych przez parafie znajdują się również wyciągi z ksiąg metrykalnych, metryki urodzeń i chrztów, protokoły czynności, korespondencja, indulty od zapowiedzi, ukazy cesarskie w związku z prośbami poddanych w sprawach aktów stanu cywilnego, karty zgonów, zaświadczenia z NKWD, korespondencja z Kurią Biskupią w Łucku, zaświadczenia wydawane przez terenowe władze niemieckie, świadectwa lekarskie o śmierci, wyciągi z duplikatów ksiąg metrykalnych przechowywanych w archiwum Kurii; ww. dokumenty stanowiły najprawdopodobniej załączniki do akt metrykalnych, które uległy rozproszeniu; wśród nich znajdują się także akta parafii prawosławnych z omawianych miejscowości, dołączane do ksiąg nawróconych czy też dokumentów ślubnych. Z dokumentów tych utworzono jednostki zatytułowane: "Akta urzędu parafialnego [...]". Bardzo ciekawy materiał stanowią zachowane teksty kazań wygłaszanych z okazji różnych uroczystości kościelnych w parafiach: Dubno i Łysin, pochodzące z lat 60. XIX w. (nr 66).
Zespół nie jest zmikrofilmowany.
Nie udostępnia się w żadnej postaci do osobistego wglądu ksiąg i akt od których zamknięcia nie upłynęło jeszcze 100 lat [Prawo o aktach stanu cywilnego z dnia 29.09.1986 (z późn. zm.), Dz. U. nr 161 (2004), poz. 1688, art. 25; Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego .... z dnia 26.10.1998 (z późn. zm.), Dz. U. nr 92 (1999), poz. 1058, par. 28].
Prawa własności należą do Skarbu Państwa. Reprodukowanie jest możliwe po uzyskaniu zgody Archiwum Głównego Akt Dawnych. W tych sprawach należy kontaktować się z Kierownikiem oddziału informacji i udostępniania AGAD.
AGAD, Akta Par. Łuck
Akta otrzymały sygnaturę ciągłą w obrębie całego zespołu. Ułożone zostały alfabetycznie według nazw parafii. Dokumentacji wytworzonej przez poszczególne parafie nadano układ chronologiczny w obrębie danego typu akt (księgi nawróconych, księgi egzaminów przedślubnych, raptularze itp.). Dokumenty luzem dotyczące ogólnej działalności urzędu parafialnego i zawierające różnorodny materiał stanowią ostatnią jednostkę w aktach danej parafii. Materiał zawarty w tych jednostkach ułożono chronologicznie (ewentualnie także tematycznie) wg dat rocznych. Znaczną ilość dokumentacji parafialnej wyodrębniono podczas porządkowania tzw. variów i dissolutów Oddziału II. Z dokumentów tych utworzono cztery jednostki (nr 63-66), które zatytułowano: „Parafie różne” i umieszczono je na końcu zespołu. W inwentarzu uwzględniono przynależność dekanatalną parafii w okresie dwudziestolecia międzywojennego (1935 r.). Opis inwentarzowy jednostki zawiera następujące elementy: sygnatura, parafia, dekanat, tytuł, tytuł oryginalny, treść, daty, język, liczba stron, opis zewnętrzny, sygnatury dawne, uwagi.
"Archiwum Zabużańskie" Urzędu Stanu Cywilnego Warszawa Śródmieście przekazuje do AGAD co 2 lata księgi metrykalne, od których zamknięcia upłynęło 100 lat. Być może przekazane zostaną również kolejne akta parafialne.
1. "Archiwum Zabużańskie" Urzędu Stanu Cywilnego Warszawa Śródmieście, ul. Smyczkowa 14, 02-678 WARSZAWA
Księgi metrykalne od których zamknięcia nie minęło jeszcze 100 lat.
2. Katolicki Uniwersytet Lubelski
Pewną ilość dokumentacji parafialnej z terenu diecezji łuckiej przechowuje również Ośrodek Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Informacje o tym w:
Waldemar Witold Żurek,
Wpisy: Białozórka, s. 1-6; Szuszkowce, s. 6; Jankowce, s. 7; Moskalówka, s. 7-8; Mołotków, s. 8-11; Wanżułów, s. 8; Szczasnówka, s. 11; Szybenna, s. 11-14; Kolesiec, s. 14-15; Halczyńce, s. 15-17
na wewnętrznej stronie obwoluty informacja o pochodzeniu księgi z księgarni i składu papieru braci Halperin w Równem; w spisach miejscowości z okresu międzywojennego Cumań figuruje jako wieś należąca do parafii Ołyka; nie udostępnia się
w księdze pieczęć tuszowa Rektoratu Rz. -Kat. Kościoła św. Argentego w Cumaniu na Wołyniu; nie udostępnia się
jest to kopia raptularza z jednostki o nr 3; nie udostępnia się
Wpisy: przy klasztorze, s. 1; Dederkały Wielkie, s. 1-8; Dederkały Małe, s. 9-12; Bykowce, s. 13-15; Potutorów, s. 15-16; Wołkowce, s. 16; Sadki, s. 16-20; Liski, s. 20-21; Szkrobotówka, s. 21-24; Radoszówka, s. 24-25; Mizuryńce (Miziurzyńce), s. 26
są to formularze wpisów oprawione w księgę; wewnątrz dokument luzem - wykaz dzieci zmarłych bez chrztru kościelnego (s. 56-57); nie udostępnia się
Wpisy: Horyńgród, s. 1-4; Szubków, s. 5-7; Karłowczyna, s. 7; Mikulin, s. 8; Raśniki, s. 9; Dorohobuż, s. 9; Podolany, s. 11; Horbaków, s. 11; Szkarów, s. 11; Ilin, s. 12; Babin, s. 12; Antopol, s. 12-13; Dębowa Karczma, s. 13; Kotów, s. 14;
nie udostępnia się
w jednostce m. in.: odpisy i świadectwa aktów stanu cywilnego, korespondencja urzędowa i od osób prywatnych tzw. "akty zeznania" świadków, wyciągi z ksiąg metrykalnych, fragmenty akt dotyczące zawieranych w parafii związków małżeńskich itp.; nie udostępnia się
w XIX w. parafia ta wchodziła w skład dek. Dubno; zły stan zachowania; nie udostępnia się
nie udostępnia się
księga ułożona według kolejnych roczników, w obrębie których występują wpisy dla poszczególnych miast i wsi; na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 615); zły stan zachowania; nie udostępnia się
Wpisy: Katerburg, s. 1; Borszczówka, s. 2-3; Wilja, s. 3; Horynka, s. 3-5; Hryńkowce, s. 5; Kudłajówka, s. 6, Kuszlin, s. 6; Matwijowce, s. 6-7; Okniny Wielkie, s. 7; Okniny Małe, s. 7-8; Piszczatyńce, s. 8-11; Podhajce, s. 11; Rybcza, s. 11-17; Temnohajce, s. 17; Tetylkowce, s. 18; Jankowce, s. 19
na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 647a)
Wpisy urodzonych i ochrzczonych, s. 1-173; wpisy zgonów, s. 174-151
jako ostatni w raptularzu chrztów występuje zapis ochrzczonego 1 I 1942 r.;*wpisy urodzonych i ochrzczonych od nr 92 prowadzone w zeszycie włożonym w księgę; nie udostępnia się
Wpisy urodzonych i ochrzczonych, s. 1-86; zgonów s. 87-12
nie udostępnia się
nie udostępnia się
*tytuł nadany przez księdza na pierwszej stronie skorowidza; w rzeczywistości jest to spis imienny parafian sporządzony przez proboszcza w 1935 r. w układzie alfabetycznym według nazwisk mężczyzn (zawiera ich imiona, nazwiska oraz datę urodzenia, imiona i nazwiska żon oraz rodziców, a także imiona i daty urodzenia dzieci); na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 657)
na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 636); zły stan zachowania
wszyty drukowany formularz do sporządzania protokołu (s. 1-2); na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 642); w XIX w. parafia ta wchodziła w skład dek. Kowel; zły stan zachowania
na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 643)
na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (zatarta)
nie udostępnia się
nie udostępnia się
Wpisy: Łanowce, s. 3-4; Napadówka, s. 5-6; Borsuki, s. 7, Kuśkowce Wielkie, s. 7; Siniowce, s. 7-11; Kuśkowce Małe, s. 12; Domaninka, s. 13-14; Bereżanka, s. 15-16; Wolica, s. 17; Kornaczówka, s. 17-18; Ohryzkowce, s. 18-19; Oryszkowce, s. 19; Łysogórka, s. 20, Ośniki; s. 21; Hryńki, s. 22; Kozaczki, s. 22; Grzybowa, s. 23
na końcu księgi zestawienie liczbowe mieszkańców - katolików z miasteczka i poszczególnych wsi parafialnych z podziałem na płeć (s. 25)
w XIX w. parafia ta wchodziła w skład dek. Równe; nie udostępnia się
Wpisy: Niewirków, s. 1-3; Lipki, s. 3-4; Wołkoszów, s. 4; Pólko, s. 4-5; Sołpa Mała, s. 5; Buda, s. 5-6; Medwedówka, s. 6-8; Horodyszcze, s. 8; Ozirce, s. 8-10; Hruszówka, s. 10; Rudnia Pohorełowska (Pohoryłowska), s. 10-12; Józefówka, s. 12; Huta Hruszowska, s. 13; Ludwipol, s. 14-15; Adamka, s. 15; Wilja, s. 15; Janówka, s. 16-17; Hubków, s. 17; Stara Huta Siedlicka, s. 17-18; Moczulanka, s. 20-22; Mokre, s. 22-24; Nowa Huta Siedlicka, s. 24-25; Rudnia Stryj, s. 25-27; Jakubówka, s. 27; Lewacze, s. 27-29; Siwki, s. 29-31; Sołpa Wielka, s. 31; Hłuboczanka,l s. 31; Rudnia Niemilli, s. 3234; Huta Bystrzycka, s. 34-35; Bystrzyce, s. 36;
na końcu księgi zestawienie liczbowe domów oraz mieszkańców miasteczka i poszczególnych wsi parafialnych z podziałem na płeć (s.38); na okładce pieczęć Wołyńskiego Archiwum Obwodowego w Łucku (sygn. 651)
Wpisy urodzeń (chrztów), s. 1-54; ślubów (po obrocie), s. 69-154; zgonów, s. 55-68
księga prowadzona dwustronnie (s. 1-68 i obrót: 69-154); wpisy niestaranne, pokreślone; w księdze karty pocztowe informujące o ślubach zawartych przez osoby urodzone w parafii Sarny (w parafii św. Wojciecha w Prabutach, 4 XI 1949 r., s. 11-12 i 22 I 1950 r., s. 41-42 oraz w parafii Dęblin w diec. podlaskiej, 11 X 1942 r., s. ); zły stan zachowania; nie udostępnia się
Wpisy urodzeń (chrztów), s. 1-82; zgonów (po obrocie), s. 83-103
księga prowadzona dwustronnie (s. 1-82 i obrót: 83-154); wpisy niestaranne, pokreślone; w księdze karta pocztowa informująca o ślubie zawartym przez osobę urodzoną w parafii Sarny (w parafii Złotów k/Piły, 29 III 1948 r., s. 20-21; zły stan zachowania; nie udostępnia się
Wpisy urodzeń (chrztów), s. 1-90; zgonów (po obrocie), s. 91-113
akta prowadzone dwustronnie (s. 1-90 i obrót: 91-113); wpisy niestaranne, pokreślone; zły stan zachowania; nie udostępnia się
nie udostępnia się
zły stan zachowania; nie udostępnia się
Wpisy urodzeń (chrztów), s. 1-153; zgonów s. 153-231
raptularz zgonów: z 1938 r. - 1 wpis; zły stan zachowania; nie udostępnia się
tytuł oryg. zaczerpnięty z pierwszej strony księgi; w księdze: pismo biskupa łucko-żytomierskiego udzielające dyspensy na ślub, styczeń 1923 r. (s. 104) oraz upoważnienie do udzielenia małżeństwa, wyst. 4 II 1923 r. (s. 109); zły stan zachowania; nie udostępnia się
nie udostępnia się
nie udostępnia się
nie udostępnia się
Dziennik s. 1-57; raptularz (po obrocie), s. 58-99
księga prowadzona dwustronnie (s. 1-57 i obrót, s. 58-99); wpisy bardzo niestaranne, częściowo ołówkiem, na wewnętrznych stronach obwoluty dodatkowe zapiski; zły stan zachowania, nie udostępnia się
akta ułożone chronologicznie; są to wypisy z akt metrykalnych, korespondencja urzędu parafialnego, dyspensy na zawarcie małżeństwa, indulty od zapowiedzi, zaświadczenia z oględzin pośmiertnych, świadectwa metrykalne, karty zgonu, zezwolenia władz wojskowych na zawarcie małżeństwa przez żołnierzy itp.; nie udostępnia się
w aktach występują liczne złączniki do protokołów: różnego rodzaju zaświadczenia, dyspensy, itp.; nie udostępnia się
Wpisy urodzeń (chrztów), s. 1-139; zgonów, s. 140-173
w księdze dokumenty luzem jako załączniki do wpidów; także 5 dokumentów na końcu księgi (s. 174-179) - korespondencja, upoważnienie do udzielenia ślubu, dyspensy od zapowiedzi, zaświadczenia, fragment status animarum; nie udostępnia się
nie udostępnia się
Wpisy: Szumbar, s. 1-2, Zahajce, s. 2-4, Cecyniówka, s. 4-5, Borki, s. 5-7, Sofjonówka (Sojenówka), s. 7-8, Nowystaw, s. 8-9
nie udostępnia się
w księdze liczne załączniki do wpisów: wyciągi z metryk i ksiąg stanu, metryki urodzeń i chrztów, zaświadczenia itp.; nie udostępnia się
na końcu księgi (s. 23-24) wszyte wyznanie wiary Ireny Spionek, która przyjęła wyznanie rzymskokatolickie; nie udostępnia się
opis sporządzony przez księdza Ludwika Reszczyńskiego, kanonika honorowego łuckiego, proboszcza krzywińskiego, dziekana powiatu równieńskiego, generalnego wizytatora, 5 X 1825 r.
opis sporządzony przez księdza Michała Boratyńskiego, proboszcza kościoł horyngrodzkiego, wicedziekana powiatu równieńskiego, generalnego wizytatora, dopełniony 22 XII 1831 r.
Wpisy urodzeń (chrztów), s. 1-30; zgonów, s. 31-46
z r. 1948 - jeden wpis zgonu; nie udostępnia się
*od roku 1945 księga ta prowadzona była dla parafii Bierutów na Dolnym Śląsku przez tego samego proboszcza - przesiedleńca; w księdze liczne załączniki do wpisów: wyciągi z metryk i ksiąg stanu, metryki urodzeń i chrztów, zaświadczenia z różnych urzędów stanu cywilnego (także ukraińskich), parafii oraz NKWD, świadectwa przedślubne, itp.; nie udostępnia się
są to: wyciągi z metryk, metryki urodzeń i chrztów, zaświadczenia z różnych urzędów stanu cywilnego (także ukraińskich), parafii oraz NKWD, świadectwa przedślubne, dyspensy, korespondencja parfialna, itp.; nie udostępnia się
nie udostępnia się
nie udostępnia się
nie udostępnia się
nie udostępnia się
nie udostępnia się
Wpisy: Wyżgródek, s. 2-4, Sokołówka, s. 4-6, Żukowce, 6-8, Domaninka, s. 8, Pieczarna, s. 9, Kutyski, s. 9-10, Białka Wielka, s. 10, Białka Mała, s. 10, Właszczyńce, s. 10-13, Korżkowce, s. 13-16, Pańkowce, s. 18-19, Wereszczaki, s. 19-20, Buhłów, s. 20-21, Sulińce, s. 21, Ptyska, s. 21-22, Łopuszno, s. 22-23, Pachinia, s. 23-24, Martyszkowce, s. 24-27, Szyły, s. 27-29, Musurowce, s. 29-36
są to najprawdopodobniej załączniki do protokołów przedślubnych, które uległy rozproszeniu; znajdują się tu: informacje o zapowiedziach i ślubach udzielonych parafianom żytyńskim w innych parafiach, dyspensy na zawarcie związku małżeńskiego i indulty od zapowiedzi, korespondencja z zarządów gminnych w związku z uzupełnianiem danych (ewidencja i kontrola ruchu ludności), świadectwa metrykalne o nawróconych, deklaracje osób innej wiary, poświadczenia stanu wolnego itp.; nie udostępnia się
są to karty zgonów z lat 1937-1939 (s. 1-31) oraz zaświadczenia o zgonach, korespondencja parafii z zarządami gminnymi i Urzędem Skarbowym w Równem odnośnie ewidencji i kontroli ruchu ludności, zaświadczenie z NKWD z lat 1936-1943 (s. 32-42), stanowiące najprawdopodobniej załączniki do akt metrykalnych, które uległy rozproszeniu; nie udostępnia się
Annowola 1937, s. 1-2 , Bereźnica 1924, 1940, s. 3-4, Buceń 1889, 1938, s. 5-11, Horyńgród 1938-1942, s. 12-24, Karłowszczyzna 1941-1942, s. 25-26, Kisielin 1813, 1820, s. 27-28, Klewań 1840, 1844-1845, s. 29-37, Korytnica 1922, s. 38, Kowel - parafia 1846, 1872, 1879-1880, 1891, 1912, 1939, b.d., s. 39-56, Kowel - dekanat 1854-1856, 1858-1859, 1861-1863, 1872, 1881, s. 57-89, Krupiec 1941, 1943, s. 90-91, Krzemieniec 1933, s. 92, Ludwipol 1923, s. 93, Luboml, nie dat. dok. z 1863, s. 94, Łanowce 1939, s. 95, Łokacze 1854, s. 96, Łuck - parafia 1829, 1845, 1854, 1858, 1872, 1883-1884, 1886, 188-1889, s. 97-115, Łuck - dekanat 1804, 1846, 1866-1867, 1872, 1874, 1876-1877, s. 116-137, Mędzyrzec Korecki 1941, 1943, s. 138-139, Nieświcz 1841, 1843, 1860, 1978-1879, 1882-1884, 1887-1888, 1917, s. 140-162, Niewirków 1931, s. 163, Ołyka 1837, 1852, 1858-1860, 1862-1863, 1884, 1888, s. 164-195, Opalin 1856, s. 196, Osada Krechowiecka 1938, 1941, s. 192-202, Ostróg 1854, 1908, s. 203-205, Przewalsk 1897, s. 206-208, Ptycza 1829, s. 209, Równe 1922-1943, s. 210-232, Sielec 1933 i b.d., s. 233-235, Skurcze b.d., s. 236, Stepań 1923, s. 237, Swojczów 1836, 1884, 1904, s. 237a-242, Szpanów 1912, 1915, 1921, 1924-1931, 1935-1938, 1940-1942, 1943-1944, s. 243-307, Tajkury 1937, s. 308-310, Torczyn 1879, 1886, 1897, s. 311-322,Tuczyn 1938, s. 323, Turzysk 1856, s. 324-325, Uściług 1864, s. 326, Wiszenki 1891, s. 327-329, Włodziemirz Wołyński 1912, 1914, 1924, 1941, 1943, s. 330-340, Zaturce 1864, 1944, s. 341-343
w aktach: wyciągi z ksiąg metrykalnych, metryki urodzeń i chrztów, protokoły czynności, korespondencja, indulty od zapowiedzi, ukazy cesarskie w związku z prośbami poddanych w sprawach aktów stanu cywilnego, karty zgonów, zaświadczenia z NKWD, korespondencja z Kurią Biskupią w Łucku, zaświadczenia wydawane przez terenowe władze niemieckie, świadectwa lekarskie o śmierci, wyciągi z duplikatów ksiąg metrykalnych przechowywanych w archiwum Kurii; ww. dokumenty stanowiły najprawdopodobniej załączniki do akt metrykalnych, które uległy rozproszeniu; wśród nich także akta parafii prawosławnych z omawianych miejscowości, dołączane do ksiąg nawróconych czy też dokumentów ślubnych; nie udostępnia się
Wpisy: Kazimirka, s. 1-14, Małyńsk, s. 14-28
1. Rozporządzenia władz kościelnych dla duchowieństwa z terenu diecezji łuckiej: biskupa łuckiego i żytomierskiego Michała Jana Piwnickiego, lata: 1835, 1836, 1840, s. 1-13, prałata i wikariusza generalnego Stanisława Łoweckiego, 1846 r., s. 14-15, biskupa łuckiego i żytomierskiego Kacpra Borowskiego, lata: 1858, 1863, 1864, s. 16-23 2. Ukazy carskie przekazane z Rzymskokatolickiego Konsystorza Łucko-Żytomierskiego dziekanowi łuckiemu, lata: 1869, 1875, s. 24-27
1. Kilka słów przy poświęceniu cmentarza i kaplicy cmentarnej 15 Octobris 1841 roku w Łysinie, Łysin 1841, s. 1-5 2. Pro Festo St. Rosarii [Na święto Różańca Świętego], Dubno 1861, s. 6-12 3. Na święto Różańca N. Panny Marii, Dubno 1862, s. 13-19 4. Kazanie na uroczystość NPM Różańcowej, Dubno 1867, s. 20-30